Selasa, 9 Mac 2010

Tips:Aku Kena Serangan Jantung-Kolesterol

Kolesterol Baik Vs Kolesterol Jahat

Aku kena serangan jantung?Peehhhh....Sengsaranya...



Didapati kolesterol jahat aku terlalu tinggi yang menyumbat saluran jantung aku.Fikir punya fikir dapatlah aku katakan faktor pemakanan yang tinggi lemak seperti menumis atau menggoreng menggunakan minyak yang banyak dan penggunaan santan kelapa dalam masakan punca segala-galanya.

Faktor lain juga aku kurang senaman menyebabkan tahap kolesterol tinggi.Ia amat membimbangkan kerana ia boleh meningkatkan risiko serangan jantung, angin ahmar, tekanan darah tinggi dan sebagainya.

Aku terus menyelak buku-buku dan mencari maklumat di internet, mencari maklumat berkaitan kolesterol.Mari aku kongsi dengan engkau orang di sana....

Kandungan kolesterol yang tinggi dapat direndahkan dengan menggunakan ubatan moden dan mengubah suai gaya hidup harian.Ia termasuklah:

1.Kurangkan berat badan
2.Makan makanan sihat untuk jantung.
3.Pilih lemak yang sihat (daging putih seperti ayam dan ikan serta produk tenusu rendh lemak)
4.Elakkan lemak trans (Lemak ini ada dalam makanan bergoreng dan kebanyakan produk seperti biskut,kek dan cracker)
5.Hadkan pengambilan kolesterol (Jangan ambil lebih dari 300 mg)
6.Makan banyak buah dan sayur.
7.Makan makanan kaya omega-3.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komentar anda