Selasa, 9 Mac 2010

Tips:Penjimatan Elektrik Kurangkan Perbelanjaan

Panasnya......bulan ini.

Walaupun panas kita perlu jimatkan elektrik woiiii.Apa tipsnya?

Antara amalannya ialah...




1.Kalau ada penghawa dingin di rumah atau pejabat, bersihkan secara berkala agar aliran udaranya dapat bergerak lancar sekali gus mengurangkan penggunaan tenaga.Pastikan saiz penghawa dingin sesuai dengan ruang yang digunakan.

2.Pastikan lampu dan kipas yang tidak digunakan ditutup.Bagi mengurangkan bahang kepanasan di dalam rumah tanamkan pokok-pokok teduhan.

3.Peralatan dapur yang kecil boleh membantu mengurangkan penggunaan tenaga.Tutup periuk atau kuali ketika memasak bagi mengurangkan masa memasak.

4.Mandi menggunakan shower lebih menjimatkan jika dibandingkan dengan menggunakan tab mandi.Jika ada pemanas air, gunakan ia ketika perlu sahaja.

5.Penggunaan rona warna di dinding dan dekorasi yang cerah dapat memantulkan lebih banyak cahaya pada ruang.Oleh itu rancang dekorasi kediaman anda dengan memilih warna yang sesuai bagi menjimatkan tenaga elektrik.

6.Kebanyakan barang elektrik seperti tv dan komputer mengambil tenaga elektrik biarpun suis telah dimatikan.Justeru itu pastikan anda mengeluarkan palamnya daripada soket (plug).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komentar anda