Selasa, 21 Disember 2010

Untuk Murid-Murid Yang Nak Ambil SPM

Untuk muat turun eBook ini sila tinggalkan email anda di ruang komen.

Isnin, 20 Disember 2010

Keburukkan Pendingin Udara Kereta Kepada Kesihatan

Keburukkan menghidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta..!

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta).

Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan boleh menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran..

Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Dari satu kajina saintifik, kereta jika di tempat letak kereta di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup boleh menghasilkan 0.13 mg – 0.56 mg Benzene.
Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkat dan penumpang di dalamnya boleh tersedut toksik yang berlebihan secara tidak sedar.
Walaupun kadar benzene yang terdapat dalam keadaan di atas adalah rendah, namun WHO menegaskan tiada tahap yang selamat terhadap pendedahan kepada bahan-bahan karsinogenik.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahtoksik bahan tersebut.

Selasa, 14 Disember 2010

Tip lanjutkan hayat telefon bimbit anda

Perkembangan teknologi telekomunikasi telefoni mudah alih wayarles meluncur begitu cepat sehingga hampir tidak terkejar oleh kebanyakan pengguna biasa, yang lazimnya hanya mahukan suatu peranti untuk berhubung dengan orang lain dengan cepat.


Telefon bimbit yang begitu versatil dan pelbagai fungsi itu kini semakin mengecil dan dipenuhi dengan begitu banyak fungsi-fungsi baru, seperti menjadi PDA mudah, menjaga kalendar anda dan banyak lagi fungsi lain yang pastinya meruntun tali hati pengguna sehingga sanggup mengeluarkan jumlah wang yang agak besar untuk memiliki telefon bimbit yang menambat mata mereka.

Di sebalik kecanggihan dan kefungsian amat berguna mod telekomunikasi tersebut, ia bukanlah suatu alat yang lasak dan tidak memerlukan perhatian dan penjagaan berterusan penggunanya. Seperti kebanyakan peranti yang bersifat elektronik, telefon bimbit mestilah dijaga dengan cermat.

Untuk itu, Nokia (M) Sdn Bhd menyarankan beberapa tip untuk mempastikan penjagaan telefon bimbit pengguna bagi membolehkan pemanjangan hayat medium telekomunikasi peribadi versatil itu.

Pertama: Kebanyakan telefon bimbit tidak tahan hentakan, tidak kalis air dan tidak kalis habuk, kecuali mungkin model Nokia 6250. Binaan litar elektronik di dalam semua telefon bimbit adalah amat halus, dan sebarang pendedahan kepada kerpasan, kelembapan dan cecair yang mengandungi mineral boleh menyebabkan hakisan ke atas litar-litar elektronik tersebut.

Kedua: Pengguna disarankan supaya mengelak daripada mengendalikan telefon bimbit dengan cara kasar, seperti menjatuh atau menghentaknya yang pastinya akan merosakkan papan litar dalaman.

Pendedahan kepada tempat berhabuk yang kronik boleh menyebabkan kotoran halus memenuhi ruang-ruang kecil pada permukaan telefon.

Ketiga: Pengguna dinasihatkan membersihkan telefon bimbit dengan mengelapnya menggunakan kain lembut yang telah dibasahkan sedikit dengan sabun dan air. Namun begitu penggunaan bahan kimia menghakis, pelarut pembersih atau serbuk atau larutan detergen kuat boleh merosakkan telefon bimbit.

Keempat: Kelasakan sesebuah telefon bimbit juga bergantung kepada ketahanan alat-alat elektronik dan bahan plastik tertentu. Suhu terlalu tinggi akan merosakkan komponen-komponen tersebut.

Begitu juga jika telefon diletakkan di tempat yang terlalu sejuk, seperti peti ais atau freezer, kerana apabila telefon itu digunakan semula pada suhu biasa, lembapan (condensation) akan terbentuk di dalam telefon yang pastinya akan merosakkan papan litar elektronik, dan merosakkan memori dan fungsi paparan.

Kelima: Penyelenggaraan bateri dan alat pengecas dengan baik juga amat penting ke arah menjamin prestasi optimum telefon bimbit pengguna. Kedua-dua komponen tersebut juga amat sensitif terhadap suhu sekeliling dan haba.

Jika bateri dicas terlalu lama, ia akan menjadi terlalu panas dan memendekkan hayat bateri, dan prestasinya akan menurun dan jangka standby dan komunikasi akan menjadi lebih singkat.

Nokia menyarankan para pengguna telefon bimbit jenama itu mendapatkan rujukan nasihat dan bantuan. Pengguna juga boleh mengunjungi laman Web Nokia Asia Pasifik di http://www.nokia-asia.com atau melawati laman Web Nokia di http://www. nokia.com.

Handphone Anda Original ???

Saya dapat dari email - Handphone saya tertulis - 00 - orilah kot. Bagaimana dengan handphone anda ??
Tak pasti kesahihannya - tak nak percaya pun tak per... nak percaya pun tak per.

Would you like to know if your mobile is original or not ?????

Press the following on your mobile *#06# and the-international mobile equipment identity number appears. Then check the 7th and 8th numbers:

1 2 3 4 5 6 7 th 8 th 9 10 11 12 13 14 15
Phone serial no. x x x x x x ? ? x x x x x x x



IF the Seventh & Eighth digits are 02 or 20 this means your cell phone was assembled in China which is low quality

IF the Seventh & Eighth digits are 08 or 80 this means your cell phone was manufactured in Germany which is fair quality

IF the Seventh & Eighth digits are 01 or 10 this means your cell phone was manufactured in Finland which is very Good

IF the Seventh & Eighth digits are 00 this means your cell phone was manufactured in original factory which is the best Mobile Quality

IF the Seventh & Eighth digits are 13 this means your cell phone was assembled in Azerbaijan which is very Bad quality and also dangerous for your health

Sabtu, 24 April 2010

Benarkah????

Benarkah Waktu Zuhur dan Asar Lebih Sukar Untuk Khusyuk?


Solat wusthaa yang Allah swt sebut dalam firmanNya Al-Baqarah Ayat 238, ada ulama menafsirkan soalt wusthaa (solat di pertengahan).

Ingatan khas oleh Allah terhadap solat wusthaa ini menggambarkan cabaran untuk menjaga kesempurnaan dan kualiti solat.Dengan kesibukan menguruskan urusan dunia pada kedua-dua waktu ini dan waktu Asar pula kita semakin sibuk dan tenaga semakin berkurangan.

Tambahan pula solat Zuhur dan Asar ini makanan dan minuman dan imam membaca sendiri ayat-ayat,doa dan tasbih.Berbanding dengan Subuh, Maghrib dan Isyak, bacaan imam akan membantu diri imam itu dan makmumnya mendengar bacaan.Mendengar itu lebih mudah daripada melafazkan.

Fikirkanlah...

Menuju Kampung Akhirat

WALAU BAGAIMANA BESAR SEKALIPUN DARJATMU DI DUNIA INI,
SATU HARI NANTI KAMU TETAP AKAN KEMBALI KE PERUT BUMI

SEBAGAIMANA KAMU BERMEGAH
MELAKUKAN MAKSIAT DI MUKA BUMI INI
MAKA SATU HARI NANTI
KAMU AKAN DIAZAB DALAM PERUT BUMI


WALAU BANYAK MANA PUN KETAWAMU
DI MUKA BUMI INI, SATU HARI NANTI
KAMU TETAP AKAN MENANGIS DI PERUT BUMI

SEBAGAIMANA KAMU BERMEGAH
DENGAN MEMAKAN DAN MINUM
MINUMAN HARAM. SATU HARI NANTI
TUBUHMU TETAP AKAN MENJADI
MAKANAN ULAT

WALAU BANYAK MANA PUN HARTA
YANG KAMU KUMPULKAN DI MUKA
BUMI INI.SATU HARI NANTI AKAN
MUSNAH JUGA HARTA MU ITU
HINGGALAH KAMU MASUK
KE PERUT BUMI

WALAU BANYAK MANA PUN KAMU
GUNAKAN CAHAYA DI MUKA BUMI INI,
SATU HARI NANTI KAMU TETAP AKAN
HIDUP DALAM GELAP GELITA
DI DALAM PERUT BUMI

WALAU BAGAIMANA PUN KAMU
BERLAGAK DAN BERTAKABUR DI ATAS
MUKA BUMI INI, SATU HARI NANTI
KAMU TETAP AKAN DI HINA
DALAM PERUT BUMI

WALAU BANYAK MANA RAMAI
SEKALIPUN SAHABATMU DI ATAS MUKA
BUMI INI. SATU HARI NANTI KAMU
TETAP AKAN KESEORANGAN DALAM
PERUT BUMI

Mari Bergelak Ketawa

Seorang pemandu trak yang hendak ke Puchong, tiba-tiba terpandang papan tanda besar di hadapannya.


"AWAS! JAMBATAN RENDAH DI HADAPAN" Pemandu itu cuba membelok, tapi tak sempat.Tiada simpang untung membuat U-turn dan....DAMMM!Trak itu tersangkut di bawah jambatan.Apa lagi, traffic jamlah jawabnya.

Setengah jam kemudian,polis trafik pun sampai.Polis itu terus pergi kat trak tersebut.Sambil meletakkan lengannya ke pintu trak, berserta dengan senyuman ala-ala menyindir, polis trafik itu bertanya,"Tersangkut kat jembatan, ke?"

Jawab pemandu trak,"Bukan macam tu, tuan.Sebenarnya saya nak hantar jambatan ni ke Puchong, tapi minyak habis pulak.Maklumlah minyakkan mahal sekarang ni..."

Khamis, 15 April 2010

Untuk Lelaki Berumur 40 Tahun Ke Atas...

Usia bukan sahaja sensitif kepada wanita.Lelaki juga sensitif dan sering dikaitkan dengan akil baligh pusingan kedua apabila mencapai umur 40 tahun.


Mengapa?Pada umur itu, lelaki cenderung berkelakuan aneh berbanding wanita.Keanehan bagaimana yang sering berlaku kepada lelaki berumur di atas 40 tahun ini?

Peringkat umur 45 hingga 65 tahun adalah masa paling produktif dalam hidup seorang lelaki dan wanita.Pada peringkat ini, anggota badan telah tumbuh sempurna dan stabil.

Kekurangan hormon seperti testosteron dan androgen akan menyebabkan fungsi dan kemampuan otak mulai mengalami penurunan.

Ditambah pada peringkat ini lelaki di Malaysia khususnya akan mengalami penyakit seperti darah tinggi, kencing manis dan jantung.

Pada masa sama dorongan seks yang merupakan lambang kelakian akan mulai menurun.Masalahnya proses yang semula jadi ini sering dinafikan oleh sebahagian lelaki.

Mereka berhempas pulas untuk membukitkan sebaliknya.Ada yang menghadapi fitrah ini dalam bentuk kepuasan lain seperti berolahraga, kerjaya dan hobi baru.Mereka mahu membuktikan bahawa tahap seks dan kemampuan bekerja masih kekal sama.

Cara lain yang sering digunakan bagi membukitkan mereka masih 'perkasa' seperti dulu ialah dengan mempunyai kekasih baru.Tidak kurang pula yang begitu rajin mencari pelbagai ubat penawar.

Mungkin ini jawapan kenapa lelaki pada umur 40 tahun ke atas cenderung untuk bermain kayu tiga.Mereka mahu membukitkan mereka masih perkasa.

Sesetengah lelaki pula begitu taksub untuk terus menjadi muda.Ketaksuban ini akan mengubah gayanya.Beginilah tingkahlaku lelaki kalau sudah memasuki puberti kedua.

Jumaat, 9 April 2010

Mari Kita Tersenyum

Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri : Saya telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri : Buku bank abanglah..

Citer 2

Aderla sorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta
derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka
pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk
didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????

Citer 3

3 org menaiki motor dan ditahan polis trafik. Namun pemandu motor
tersebut tidak berhenti. Katanya, 'Tak Muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!

Citer 4
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik,
Shan terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati
Amin. : Shan Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka
telah terpotong jari saya. (Mendengarkan penjelasan Amin, Shan menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing..

Citer 5
Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat.
Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan surat ke dalam tong
berwarna merah.
"Atok buat apa tu?".
"Atok bagi surat kat kawan atok,cu!" jawap atoknya.
Cucunya bertanya lagi, "Apa bangang sangat kawan atok duduk dalam tong merah tu?"

Citer 6
Seorang posmen yang datang menghantar surat.
" Assalamualaikum "
" Walaikumsalam "
" Ni rumah encik Sameon ye?
" Ya saya"
" Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni "
" Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje?"

Citer 7
Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk
menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus.
Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik
berkenaan.

Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?
Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang
strok.
Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit
jantung manakala yg ketiga disambar petir.
Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?
Penjaga : Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya...

Khamis, 8 April 2010

Bacalah.Berapa Anak Aku?

Tersebutlah kisah empat orang lelaki sedang menunggu isteri-isteri mereka yang berada dalam bilik pembedahan melahirkan bayi.Selang beberapa ketika seorang jururawat pun keluar dan memberitahu berita gembira kepada salah seorang bapa baru di situ.

Jururawat 1: Tahniah Encik Chan, isteri anda selamat melahirkan sepasang kembar yang
comel.
Chan : Bersyukurnya saya.Kebetulan pula saya bekerja di Twin Sun Holdings.


Kemudian keluar jururawat kedua.
Jururawat 2: En. Rama , tahniah!.Anda mendapat anak kembar tiga.
Rama : Ayoo.Berita baik ni. Saya pun kebetulan bekerja di 3M Enterprise.

Jururawat 3: Wah En Rizuan! Anda bertuah sekali. Isteri anda baru saja melahirkan empat
orang bayi yang sihat.
Rizuan : Mungkin berkat saya bekerja di Four Seasons Hotel, maka saya dapat empat
anak.

Lelaki yang keempat mula keresahan.Buka sahaja jururawat tidak keluar memberitahunya tentang keadaan isteri dan bayi mereka, malahan ada sesuatu yang mengganggu benak fikirannya.Kesihan melihatnya, ketiga-tiga orang bapa baru pun menghampirinya dan bertanya keadaan lelaki itu.

Rama : Azman, jangan risaulah. Isteri awak mesti selamat melahirkan anak kamu
berdua punya. Mungkin lambat sikit aja. Sabar ya?
Azman : Aku tidak risau tentang isteri aku sangat.
Rizuan : Habis tu?
Azman : Kalalu semuanya kebetulan, entah berapa banyak anak aku?. Aku bekerja
Seven Eleven!

Selasa, 30 Mac 2010

Ahad, 28 Mac 2010

Untuk Umat Islam.Awas..baca dan lihat

Awas semua muslimin dan muslimah!

GREEN BEAN SOY DRINK Salam semua. Kali ini saya nak sentuh ttg minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yg tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura dan Malaysia .

Pernahkah anda dengar ttg keluaran produk minuman YHS yg terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dgn kacang hijau? Jika anda di Singapura, harap2 baca dulu ya, bahan-bahan yg terkandung dalam minuman ini.


Semasa saya ke salah sebuah pasaraya tempatan, terpandang saya ke arah minuman ini yg saya fikir adalah salah satu lagi keluaran terbaru YHS. Iyerlah, apalah bahan yg nak dibubuh dlm minumankan? So I pick up one and brought to office. Tapi, bila saya baca ingredientsnya........




Apa ke benda ni? Rupa-rupanya E471 is derived from pig. MasyaAllah, dah takde lagi ke sumber yg baik, yg murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dgn pengguna2 Islam yg sememangnya ramai telah terbiasa dgn minuman yg mereka bekalkan atas jenama YHS???

Belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg dah tersohor bubuh melamine dalam susu!!





Ssss..Untuk Suami Beristeri Banyak.....

Isteri Pertama

Suatu Kisah Menarik yang penuh hikmah tentang Pedagang Kaya dengan empat Orang Isterinya.


Suatu ketika, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai 4 orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat, dan menganugerahinya harta dan kesenangan yang banyak. Sebab, dialah yang tercantik diantara semua istreinya.
Lelaki ini selalu memberikan yang terbaik buat istrei keempatnya ini.

Pedagang itu juga mencintai istreinya yang ketiga. Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan selalu berusaha untuk memperkenalkan wanita ini kepada semua temannya. Namun, ia juga selalu khawatir kalau istreinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isteri yang kedua. Ia pun sangat menyukainya. Ia adalah istrei yang sabar dan pengertian.Bila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pertimbangan istrienya ini. Dialah tempat bergantung. Dia selalu menolong dan mendampingi suaminya, melewati masa-masa yang susah.

Sama halnya dengan isteri yang pertama. Dia adalah pasangan yang sangat setia. Dia selalu membawa perbaikan bagi kehidupan keluarga ini. Dia lah yang merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha sang suami. Akan tetapi, sang pedagang, tak begitu mencintainya. Walaupun sang istrei pertama ini begitu sayang padanya, namun, pedagang ini tak begitu mempedulikannya.

Suatu ketika, si pedagang sakit. Lama kemudian, ia menyadari, bahwa ia akan segera meninggal. Dia meresapi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati. "Saat ini, aku punya 4 orang isteri. Namun, saat aku meninggal, aku akan sendiri. Betapa menyedihkan jika aku harus hidup sendiri." Lalu ia meminta semua
isterinya datang, dan kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya. "Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau gaun dan perhiasan yang indah. Nah, sekarang, aku akan mati, maukah kau mendampingiku dan menemaniku? Ia terdiam. "Tentu saja tidak, "jawab isteri keempat, dan pergi begitu saja tanpa berkata-kata lagi.
Jawaban itu sangat menyakitkan hati. Seakan-akan, ada pisau yang terhunus dan mengiris-iris hatinya.

Pedagang yang sedih itu lalu bertanya pada istri ketiga. "Akupun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Maukah kau ikut denganku, dan menemani akhir hayatku? Istrinya menjawab, Hidup begitu indah disini. Aku akan menikah lagi jika kau mati. Sang pedagang begitu terpukul dengan ucapan ini. Badannya mulai merasa demam.

Lalu, ia bertanya pada istri keduanya. "Aku selalu berpaling padamu setiap kali mendapat masalah. Dan kau selalu mau membantuku. Kini, aku butuh sekali pertolonganmu. Kalau ku mati, maukah kau ikut dan mendampingiku? Sang istri menjawab pelan. "Maafkan aku," ujarnya "Aku tak bisa menolongmu kali ini. Aku hanya bisa mengantarmu hingga ke liang kubur saja. Nanti, akan kubuatkan makam yang indah buatmu.

Jawaban itu seperti kilat yang menyambar. Sang pedagang kini merasa putus asa. Tiba-tiba terdengar sebuah suara. "Aku akan tinggal denganmu. Aku akan ikut kemanapun kau pergi. Aku, tak akan meninggalkanmu, aku akan setia bersamamu. Sang pedagang lalu menoleh ke samping, dan mendapati istri pertamanya disana. Dia tampak begitu kurus. Badannya tampak seperti orang yang kelaparan. Merasa menyesal, sang pedagang lalu
bergumam, "Kalau saja, aku bisa merawatmu lebih baik saat ku mampu, tak akan kubiarkan kau seperti ini, istriku."

Teman, sesungguhnya kita punya 4 orang istri dalam hidup ini. Istri yang keempat, adalah tubuh kita. Seberapapun banyak waktu dan biaya yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera kalau kita meninggal. Tak ada keindahan dan kegagahan yang tersisa saat kita menghadap-Nya.


Istri yang ketiga, adalah status sosial dan kekayaan. Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah, dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

Sedangkan istri yang kedua, adalah kerabat dan teman-teman. Seberapapun dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan bisa bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburlah mereka akan menemani kita.

Dan, teman, sesungguhnya, istri pertama kita adalah jiwa dan amal kita. Mungkin, kita sering mengabaikan, dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan pribadi. Namun, sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kemanapun kita melangkah. Hanya amal yang mampu menolong kita di akhirat kelak. Jadi, selagi mampu, perlakukanlah jiwa dan amal kita dengan bijak. Jangan
sampai kita menyesal belakangan.

Bacalah..Tak Malunya Kita

5 syarat nak buat maksiat

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"


Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu m asih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.

Jumaat, 26 Mac 2010

Kenduri Arwah-Boleh Atau Tak Boleh Buat

Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setahun dan lebih dari itu bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau kepada si mati. Malangnya mereka yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak fatwa dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan yang bermazahab syafie telah mengahramkan dan membid'ahkan perbuatan atau amalan yang menjai tajuk perbincangan dalam tulisan ini. Sebagaimana fatwanya :


"Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan".

Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar yg berpegang kepada mazhab syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah jiran, kerabat si mati atau orang yg datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli simati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:

"Aku suka kalau jiran si mati atau saudara mara si mati menyediakan makanan untuk keluarga si mati pada hari kematian dan malamnya sehingga menyenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah".

Fatwa Imam Syafie di atas adalah berdasarkan hadis sahih;

"Abdullah bin Ja'afar berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja'afar, Nabi saw bersabda : Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja'afar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)". dihasankan oleh at-turmizi dan di sahihkan oleh al-hakim

Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si mati, terutama jika si mati termasuk keluarga yg miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak yatim hukumnya haram.

"Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid'ah".

Imam Syafie berfatwa:

"Diantara bid'ah yg mungkar ialah kebiasaan orang yg melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari ke 40 padahal semua ini adalah haram".

Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat iislam sekarang adalah perbuatan haram dan bid'ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu mereka yg mendakwa bermazhab syafie sewajarnya mebghentikan perbuatan yang haram dan bid'ah ini sbg mematuhi wasiat imam yg agung ini.

Seterusnya mufti yang bermazhab syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid'ah dan mengharamkan kenduri arwah:

"Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid'ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghauskan) bid'ah, membuka banyak pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid'ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram".

Kenduri arwah atau lebih dikenali sbg majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul. Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid'ahkan oleh Imam Syafie rahimatullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:

"Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga simati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid'ah yang mungkar".

Di nukilkan ketegasan Imam ar-Ramli rahimatullah yang mana beliau berkata :

"Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli : Antara perbuatan bid'ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab "Ar-Raudah" iaitu mengerjakan amalan yang disebut "kaffarah" secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si mati sebelum atau sesedah kematian, termasuklah (bid'ah yang mungkar) menyembelihan untuk si mati, malah yang demikian itu adalh haram terutama jika sekiranya dari harta yg masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas)atau seumpamanya".

"Termasuk bid'ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumul untuk takziah".

Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yg ditujukan kepada arwah si mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' (pembuat atau aktivis bid'ah) sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkan oleh pengamalnya ttg haram dan tegahan dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yg bermazhab syafie.

Jari-jari Kita Ada Cerita....Bacalah

Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.


Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentu buluh biarlah daripada rebungnya". Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??

Nah... naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Justeru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

Akhirul kalam, cuba lihat sekali lagi jari anda yang kelima-limanya itu. Renung dan fikir dalam-dalam. Dimanakah anda sekarang???

Selasa, 23 Mac 2010

Tolong Saya Para Blogger

Para blogger budiman,

Sesiapa dapat bantu saya cara membuka gengblogger.com.Saya kehilangan kata laluan.
Saya tidak dapat ping blog saya.Tolong saya.....

Ahad, 21 Mac 2010

Untuk Isteriku.Ini lah pinta suamimu.....

30 Luahan Perasaan Suami.

1."isteriku, Iktitraflah kelakianku"
2."Isteriku,Jagalah Rumahku"
3."Isteriku, Janganlah Leteri aku"

4."Isteriku, Fahamilah Perasaanku"
5."Isteriku, Berbincanglah dengan ku"
6."Isteriku, Hiasilah Dirimu"
7."Isteriku, Berlemah Lembutlah terhadapku"
8."Isteriku,Hargailah pemberianku"
9."Isteriku, Janganlah Pilih Kasih Terhadap Anak-anak"
10."Isteriku, Jagalah Makan Minumku"
11."Isteriku,Jagalah pakaianku"
12."Isteriku , Didiklah Anak-Anakku"
13."Isteriku, Raikan Keluargaku"
14."Isteriku, Sembunyikanlah Kepintaran & Kelebihanmu"
15."Isteriku, Janganlah Membuang Masamu"
16."Isteriku, Janganlah Banyak Kerenah"
17."Isteriku, Patuhlah Kepadaku"
18."Isteriku, Janganlah Cemburu Buta"
19."Isteriku, Tunjukanlah sifat sabarmu"
20."Isteriku ,Iktiraflah Kepimpinanku"
21." Isteriku, Bantulah Kejayaan ku."
22"Isteriku,"Jadikan Anak2ku Insan Berakhlak mulia"
23."Isteriku, Permudahlan Penglibatan Sosial ku"
24."Isteriku, Janganlah Boros"
25."Isteriku, Hargailah Kejayaanku"
26"Isteriku,Galakkanlah Hobiku"
27."Isteriku, Suburkanlah Pembangunan Intelek ku"
28."Isteriku,Berjimat Cermatlah"
29."Isteriku, Berterus-terang dan Berkomunikasilah Denganku"
30."Isteriku, Janganlah Terlalu Mengawalku."

Jumaat, 19 Mac 2010

Sotong Kering Oh Sotong Kering.......




Gambar-gambar atas, ialah sotong kering. Kalau dibakar atau dimasak sambal, sedap oooo!!! Sedarkah anda, selalu makan sotong kering lebih merbahaya dari merokok.
Dalam mazhab Hanafi, sotong adalah haram dimakan.

Kanser daripada sotong kering - Mengandungi logam toksik sama seperti bateri, plastik dan baja fosfat

GEORGE TOWN - Ramai mengetahui keenakan sotong kering ditambah lagi jika dimasak sebagai sambal.

Namun Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendedahkan, tidak mungkin ramai pengguna sedar bahawa sotong kering kaya dengan logam toksik jenis kadmium, bahan yang sama digunakan dalam membuat bateri, plastik dan baja fosfat.

"Kesan pengambilan kadmium mendedahkan seseorang terhadap kanser payu dara, kanser prostat serta penyakit buah pinggang,'' kata Presidennya, S. M. Mohamed Idris pada sidang media di pejabatnya di sini semalam.

Menurutnya, selain sotong kering, makanan laut kering lain seperti tiram, ikan bilis dan udang juga mengandungi kadmium tetapi pada kadar yang lebih rendah.

"Hasil ujian yang dilakukan mendapati kandungan kadmium dalam sotong kering melebihi empat kali ganda had yang dibenarkan,'' ujarnya.

CAP membuktikan perkara itu melalui ujian rawak melibatkan enam sampel sotong kering dan hasilnya mendapati lima sampel mengandungi kadmium serta tiga daripadanya mempunyai kandungan logam itu secara berlebihan.

Kenapa Ratu England Selalu Tersenyum.Sebabnya Ialah...





Fikirlah sendiri.......





Rabu, 17 Mac 2010

Spongebob Squarepants-Nak Baca..Bacalah!



Dari kanak-kanak hingga ke datuk nenek, kartun ini amat diminati.Kita lihat fakta-fakta mengenai kartun ini.Untuk pengetahuan sahaja....


Fakta 1:

1.Kartun ini diilhamkan oleh Stephen Hillenburg.Siapa mamat ni?Dia ni lahir di Amerika pada 1961.Dia ni bukan calang-calang manusia sebab dia seorang lulusan biologi laut juga seorang pelukis dan pakar animasi.Dasyat gitu...

Fakta 2:

1.Siapa watak utamanya?Tak lain tak bukan , si span kuning.Span kuning ni adalah haiwan laut yang dibentukkan jadi empat segi macam span bacuh pinggan mangku

2.Spongebob ni tinggal di dalam buah nanas, suka tangkap obor-obor.Bekerja sebagai pembuat burger di restoran Krusty Krabs.

Fakta 3:

1.Kawan baik Spongebob ni ialah tapak sulaiman bernama Patrick Star, tinggal di bawah seketul batu, sebelah rumah Spongebob.Wataknya bodoh-bodoh alang dan kelakar.

Fakta 4:

1.Squidward Tentacles (sotong kurita) juga jiran Spongebob.Dia bekerja sebagai juruwang di Restoran Krusty Krabs.Masalahnya dia ni yang berhidung panjang serta sengau ini sentiasa berlaga angin dengan Spongebob.Ada saja yang digaduhnya dengan Spongebob.

Fakta 5:

1.Eugene H.Krabs, si pemilik Restoran Krusty Krabs pula gilakan duit, tamak serta pentingkan diri sendiri.Sebagai majikan Krabs mengerah tenaga kedua-dua pekerjanya demi mendapatkan keuntungan yang semaksimum.Ceh....

Fakta 6:

1.Kalau anda nampak ada kartun siput itulah Gary.Kelakarnya.Gary berbunyi meow saja macam kucing.Dia binatang peliharaan Spongebob.

Fakta 7:

1.Watak antagonis ialah si kecil bernama Sheldon J.Plankton sempena hidupan seni yang menjadi makanan hidupan laut, plankton.Plankton ni memiliki restoran Chum Bucket tetapi langusng tidak ada pengunjung kerana penduduk kediaman mereka suka makan di Krusty Krabs.

2.Plankton ni cukup dengki dengan Krabs, maka dia melakukan pelbagai usaha membangkrapkan Krusty Krabs.Setiap hari dia ni berusaha untuk mencuri resepi rahsia Krusty Krabs dengan dibantu isterinya Karen sebuah komputer tetapi tak pernah berjaya.

Begitulah kisah si span kuning dan lain-lain yang hidup seperti di alam darat iaitu Bikini Bottom.Sekadar pengetahuan saja...

Untuk Lelaki Bergelar Suami

JIKA ISTERI KITA SAKIT

Di satu petang, kita balik dari pejabat dengan hati yang penuh harapan, harapan disambut oleh isteri dan anak-anak di depan pintu. Pintu diketuk dan salam diberi. Apabila pintu dibuka, hanya anak sahaja yang menjawab salam.

Bagi anak perempuan kita cium pipinya dan anak lelaki pula kita usap kepalanya. Kebiasaannya, emak mereka juga akan menyambut dengan tersenyum simpul. Tetapi tiada pada petang ini.

Kita pun terus ke bilik study untuk meletakkan brief case kita. Kita ke bilik tidur dan dapati isteri kita terbaring berselimut atau yang serupa dengan itu.

Kita pun bertanya, "Sakit ke?"... Isteri kita diam aje dengan wajah yang menggambarkan dia memang sakit. Kita pun terus ke dapur bancuh minuman sendiri dan dan minum depan TV. Lima minit kemudian isteri kita turun dan terus ke dapur menyediakan makanan untuk malam. Disebabkan kita nampak dia boleh ke dapur dan sediakan makanan maka kita pun terus ke bilik study sambung kerja pejabat atau keluar rumah untuk bermain badminton atau cuci kereta. Dalam hati kita berkata,'isteri tu taklah teruk sangat sakitnya, sebab nampak dia boleh berjalan ke dapur'.

Cuba kita selami, apa pula hati isteri kita berkata.

"Alhamdulillah, Abang dah balik, nanti nak ajak abang ke klinik jumpa doktor dan ambil ubat. Badan ni tak larat nak bangun. nanti dia naik ke bilik baru nak bersiap tukar pakaian ke klinik."

Abang pun tanya, "Sakit ke?" Dalam hatinya," Hai takkan tak nampak orang tengah sakit ni, tanya pulak. Tengok tu, dia buat tak peduli aje.. tengok TV pulak... sepatutnya ajaklah ke klinik......" Sambil turun ke dapur hatinya berkata, "Orang sakit, dia bukan peduli, tapi kalau dia yang sakit, macam-macamlah dia suruh kita buat untuk dia. Menyampah.. nanti kita dah tak bangun sangat, baru terhegeh-hegeh nak tolong usung ke klinik." Maka diusahakan juga ke dapur walaupun dirinya sakit, untuk berbakti pada anak-anaknya.

Suami-suami yang dimuliakan, isteri kita mempunyai jiwa 'anak kecil' apabila dia terkena demam, sakit kepala dan sebagainya dan lebih-lebih lagi "pening-pening-morning sickness".

Walaupun sakitnya itu tidak seberapa pada pandangan kita, tetapi sangat besar ertinya di sisi mereka. Mereka memerlukan kita membelai mereka sebagaimana doktor membelai pesakitnya yang datang mengadu sakit minta diubati. Mereka tidak minta di belai berjam-jam. Kalau lebihpun, hanya lebih sikit daripada doktor aje.

TAK SAMPAI LIMA MINIT PUN.

Kita kena jadi doktor yang pertama dulu. Bila nampak dia terbaring atau duduk yang menggambarkan dia sedang sakit. Maka, hendaklah terus mengadapnya sebaik saja kita masuk ke rumah. . Bila tanya pada anak, "Emak mana?" Anak jawab, "Dalam bilik ". Maka kita hendaklah terus ke bilik dengan beg brief case sekali. Dan belailah bagaimana doktor membelai pesakitnya. Dapatkan suhu badannya walaupun dia tak demam - letaklah tangan di dahinya atau tengkoknya.

Peganglah lengannya untuk mengira denyutan jantungnya walaupun kita tak tahu kadar yang menunjukkan dia tu memang sakit. Dengarlah bunyi paru-parunya bila dia bernafas dengan meletakkan tapak tangan kita di belakangnya dan urut sedikit walaupun kita tidak menggunakan alat yang doktor guna itu.

Sentuhan-sentuhan begini sudah cukup untuk menyembuh psikologinya. Tanyalah dia bila dia kena demam... dsb supaya dia luahkan penyakit psikologinya dulu dengan menceritakan puncanya dan offer cepat-cepat nak bawa ke klinik agar dia boleh berfikir dan menilai tahap sakitnya sama ada berbalui untuk di bawa ke klinik. Sebab kekuatan psikologinya telah diperolehinya dari "doktor yang disayangi" ini. Tidak perlu lagi dari doktor perubatan yang lain.

Biasanya dia akan kata, "Tak apalah bang, demam ni sikit aje, ...." Jika ini jawapannya, maka Alhamdulillah, ini bermakna hati dan jiwanya telah puas dan kuat dengan belaian kita dan dia REDHA akan demamnya itu. Begitu juga kepada si isteri jika suami anda sakit.

Kononnya..betul atau tidak..tak tahulah.

Ini Orang Tua-Tua Kata

Dahi

1.Dahi yang luas menandakan sempurna budi bicara


2.Dahi yang sederhana lagi berkerut-kerut menandakan bersikap jujur dan berakal fikiran
3.Dahi yang luas dan tidak mempunyai banyak urat menandakan suka berkelahi dan degil
4.Dahi yang sempit tandanya kurang akal dan pendiam
5.Dahi yang bujur dan berkerut-kerut antara dua kening menandakan seseorang yang sering berdukacita dan marah

Bulu Kening

1.Kening yang luas suka ketawa dan ada ketajaman akal fikiran
2.Kening yang sederhana dan berwarna hitam menunjukkan kesempurnaan kefahaman melalui akal fikiran
3.Kening yang panjang tanda keras hati dan sombong
4.Kening lyang lebat menandakan banyak bercakap dan senstiasa riang ria
5.Kening yang bertemua keduanya suka membantah

Mulut

1.Mulut yang luas menandakan bersikap berani dan kuat
2.Mulut yang kecil tanda berpenyakit

Bibir

1.Bibir yang nipis menandakan sentiasa mengingati setiap pesanan yang diberikan kepadanya
2.Bibir yang sederhana tanda kesempurnaan
3.Bibir yang merah menandakan sentiasa melakukan kebajikan
4.Bibir yang tebal menandakan kurang akal dan degil
5.Bibir yang pucat tandanya berpenyakit

Sambung lain keluaran...

Peringatan dari PDRM

Sama-sama kita kongsi info ini.Mungkin berguna.....

Tips menghalang jenayah seperti yang diberi oleh Polis DiRaja Malaysia .

1. Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (Mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).



2. Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka).

3. Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu
diluar pintu rumah untuk masuk (Kes terbaru berlaku di Dungun dan PJ).

4. Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam, kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.

5. Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (Cara lama...).

6. Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, kalau terjaga tengah malam, cuba "on and off" kan balik untuk menakutkan pencuri (Menandakan kita sentiasa peka).

7.. Tekan butang merah alarm kereta anda jika anda mengesyaki pencuri sudah masuk ke dalam rumah.

8. Sekiranya terlihat orang asing yang mencurigakan di kawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (Selalunya mereka ini naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan
mereka, mereka akan menundukkan kepala).

9. Pesan dengan jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah anda dan mengaku saudara anda bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan benarkan, beri nombor telefon pejabat kepada jiran supaya mereka boleh memaklumkan pada anda.

10. Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu extension dalam kamar tidur anda. Ini memudahkan anda membuat
panggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.

11. Adakan senarai nombor telefon kecemasan 999 seperti polis, bomba , 991 atau sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda. Kalau boleh, hafal nombor tersebut. Ini memudahkan
anda untuk membuat sebarang panggilan telefon.

12. Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm.

13. Lampu porch & lampu belakang rumah sebaiknya jenis automatik ,ia akan menyala bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi makan angin.

14. Kalau perlu mengambil cuti panjang,sentiasa memberitahu jiran2 anda supaya mereka dapat membantu menyimpan surat dlm mail box. Peti surat yg penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.

15. Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.

16. Kereta PROTON merupakan kenderaan yang paling mudah dicuri. Kalau kereta anda baru dibeli, sekurang-kurangnya anda perlu mengunci gear & stering sebelum tidur (Sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi ia dapat membantu melambatkan pencuri).

17. Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci dari dalam (Sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua sekiranya berlaku kebakaran.

18. Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.

19. Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.

20. Kalau menyewa di rumah baru, pastikan anda menukar padlock baru,kerana mungkin penyewa terdahulu masih mempunyai kunci pendua.

21. Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pekerja asing.


Sumber: Bukit Aman PDRM

Selasa, 16 Mac 2010

Ssss :Untuk Mereka Yang Dah Kahwin Sahaja

Punca Kelemahan Seorang Suami

1.Abai hukum-hukum Allah

2.Melanggar adab dan adat jimak



3.Kesan dan akibat dosa dan maksiat sebelum berkahwin

4.Sering mengamalkan kencing berdiri

5.Meninggalkan doa sebelum jimak

6.Sering mengamalkan onani

7.Sering minum arak

8.Sering mengamalkan kencing dalam air

9.Sering menghisap rokok

10.Sering berzina

11.Mengamalkan makanan dan minuman yang melemahkan tenaga batin

12.Lemah kerana berjimak secara tidak normal

13.Lemah kerana sering tidur di waktu siang hari

14.Mengidap penyakit yang melemahkan tenaga

Isnin, 15 Mac 2010

Kisah Mata Pelajaran Matematik

Di sebuah sekolah rendah Kg Melaka seorang guru sedang mengajar mata pelajaran matematik. Tiap kali dia mengajar, dia tengok salah seorang anak murid dia asyik meludah dekat tapak tangan kemudian Gosok dekat kepala.

Hari-hari guru ni perhatikan tabiat anak muridnya itu,satu hari dia tanya.


Guru: Atan! datang depan sini.

Atan: saya datang cikgu.

Guru: tiap kali saya mengajar, saya lihat awak ludah tapak tangan kemudian sapu dekat kepala awak, mengapa awak buat macam tu?

Atan: saya tak faham matematik cikgu !! saya buat macam ni supaya apa yang cikgu ajar senang masuk dalam otak saya.

Guru: siapa yang ajar Atan macam tu?

Atan: emak saya, cikgu.

Guru: apa yang emak cakap?

Atan: cikgu, bila malam saya tidor dengan ayah dan emak saya, lampu semua tutup, saya dengar emak saya cakap dengan Ayah saya......

"KALAU SUSAH-SUSAH NAK MASUK, SAPU AJER AIR LUDAH
TANG KEPALA TU...BARULAH SENANG MASUK!!!"
Guru: ????????????

Tips:Macam Mana Nak Cover Malu

Berikut adalah tip-tip berkesan untuk cover malu.



1.Jika anda diketawakan rakan kerana tertidur di ofis hingga meleleh air liur basi, anda hendaklah terus bangun dengan keadaan separuh sedar.Kemudian buat-buat kena sawan sambil keluarkan lagi air liur.Gerenti member anda akan panik dan berhenti ketawakan anda.

2.Kalau anda tersilap menyapa orang yang tak dikenali anda hendaklah teruskan menegur orang itu dan menganggap anda kenal orang itu dan terus bagi duit dekat dia.Kononnya anda pernah berhutang dengannya.Mesti dia pun mengaku anda kenalannya.

3.Jika anda ditegur orang kerana zip seluar terbuka, jawablah dengan selamba mengatakan ini adalah gaya berfesyen atau katakan bahawa zip itu rosak sambil berfalsafah:"Biar rosak zip jangan rosak akhlak".

4.Jika anda tersilap masuk tandas wanita, apa yang perlu anda buat ialah anda perlu buat muka gelabah puyuh dan cemas sambil berlakon menyatakan anda nak cari isteri atau awek anda yang dah sejam tadi masuk tak keluar-keluar lagi.

5.Kalau anda bercakap seorang diri kerana member tertinggal di belakang, jangan panik.Apa yang perlu anda lakukan ialah teruskan bercakap dan ketawa seorang diri sambil menyumpah member anda itu.Tentu orang tak akan gelakkan anda kerana menyangka anda ada masalah mental kronik.

Selamat mencuba.

Perhatikan Bila Haiwan Resah

2006 bila tsunami melanda, tanda-tanda yang tak difikirkan manusia ialah banyak ikan
dapat ditangkap oleh nelayan, haiwan-haiwan besar lari jauh ke darat.

Kita kongsi 10 ilmu tentang perangai haiwan bila resah.Apa akan berlaku selepas itu.

1.Bila binatang akan berkumpul, petanda hujan akan turun.


2.Apabila kuncing bersin, tanda hujan akan turun.
3.Bila kuda memanjangkan lehernya dan menghidu udara, hujan akan menyusul.
4.Tiga atau empat ekor burung murai yang terbang bersama-sama dan mengeluarkan bunyi yang kuat itu tandanya cuaca berangin.
5.Ikan lumba-lumba timbul di pelabuhan menandakan ribut akan melanda.
6.Bila cacing kalimantang bercahaya, cuaca panas dan keringa akan menyusul.
7.Lebih kuat bunyai katak,lebih banyak hujan akan turun.
8.Penyengat membina sarang di tempat terbuka menandakan musim panas telah tiba.
9.Apabila labah-labah bekerja keras dan memintal sarang petanda angin kencang bakal bertiup.Labah-labah tidak boleh memintal ketika angin mula bertiup.
10.Lalat hinggap di hidung anda kemudian menepis dan lari.Jika lalat itu datang lagi itu petanda hujan rahmat akan turun.

Fikirkanlah....

Kenapa Handphone Dilarang Di Stesen Minyak

Mari kite cuba ramai2..

Kenapa Kite Dilarang Menggunakan Handphone Ketika Mengisi Minyak?????....


meh kite tengok ekspiremen sains kat bawah nie...untuk buktikan betapa bahaya nyer isi minyak sambil berbual atau sms pakai handphone...

sebelom tu, kite sediakan bahan2 serta alatan yang diperlukan.. Iaitu :-
1. Kuali sebijik...cari yang leper tu...
2. 3 bijik kad..kad manila pon buleh..tapi jangan pakai mycard, kad kredit ataupon kad ATM, mahupon sim card...
3. 1 rol kertas foil...kertas timah tu laa....yang macam bungkusan kedua corn flakes tu laa...
4. Handphone sebijik...dan pastikan gak ade kredit...
5. Minyak petrol sikit..kalo xnak beli kat stesen...curik jer kat moto abang, ayah atau adik korang...

PASTU.....


susun kad tadi lebeh kurang macam nie...



letak plak kertas foil tu atas kad tadi..



letak petrol ckit...




pastu korang tipon la sape...tapi maybe amik mase yang lame ckit...tapi kalo korang rase nak jimat kredit, korang wat miss call jer kat sape2....tapi maybe banyak miss call korang kena wat...


TIBA-TIBA




giler tul.....
peringatan,anda dinasihatkan untuk tidak mengunakan handphone ketika di stesen minyak.....

Beza Kita Dengan Orang Lain


Berani cuba tandas ini?





Tandas di Bandar Houston.Tandas kita?

Ahad, 14 Mac 2010

Isnin-Kembali Bekerja Senyum Selalu


Isnin diibaratkan Black Monday.No mood nak kerja tapi kena pergi kerja jugak.

Jumaat, 12 Mac 2010

Durian Oh Durian .Kau Orang Tengok Sendiri.





Gambar Malaikat?








Gambar nie diceritakan sendiri pada aku oleh jurugambar yang amik gambar nie.
Dia diupah oleh Tabung Haji dan terlibat dalam merakamkan gambar jemaah haji yang menunaikan rukun islam pada disember 2008.

Masa gambar diambil, tiada sebarang perubahan cuaca atau kerosakan pada kamera.
Gambar di ambil di mudzalifah semasa jemaah berhenti untuk berehat seketika dan beribadat.

Bila dilihat semula gambar nie, jurukamera baru perasan terdapat "bubble" di dalam gambar berikut.

Jika diperhatikan seolah2 terdapat tulisan kalimah Allah swt..
Persoalan didalam gambar ini dirujuk pada ustaz di sana .
Ustaz menceritakan kebarangkalian pada waktu itu malaikat turun dari langit..
Tetapi untuk tidak menujukkan wajah sebenar malaikat, ia hanya menunjukkan namanya sahaja.

So, kesimpulannya. ... setiap satu "bubble" itu mewakili satu nama malaikat.
Bayangkan lah betapa besarnya kuasa Allah swt......

Mungkin ada yang ingin sampaikan pada semua umat Nabi Muhammad saw pada ketika ini...

Wallahualam. ..

Gambar Malaikat?








Sssss Lagi.Untuk Suami Isteri Sahaja.

Nak bagi tips lagi...kongsi ilmu ni...baca jangan tak baca.

Kali ni nak beritahu rahsia buah-buahan penguat tenaga batin.



Buah-buahan penguat syahwat ialah buah mangga, pala, durian, betik, kismis, badam, pear, belimbing, kurma, nenas dan belimbing besi dan lain-lain yang bukan jenis buah-buahan sejuk.

Elakkan buah-buahan jenis sejuk sebab ia memberi kesan jangka panjang melemahkan urat sekaligus melemahkan tenaga batin.

Tips:Cara Minum Yang Baik

Ini musim panas.Kena air sejuk.....peeeehhh tapi ingat pesan di bawah ini:

Ketika minum, jangan menegok sekaligus tetapi disedut atau dihirup sikit-sikit.


Jangan minum air terlalu sejuk dan terlalu panas.
Minum meneguk sekaligus boleh melemahkan jantung dan buah pinggang.
Minuman terlalu sejuk umpama air batu boleh melemahkan syahwat. Jauhi minuman yang bergas atau ada bahan awet.

Ssss..Untuk Suami Isteri Sahaja.

Ini Petua Orang Tua-Tua

Petua dan amalan harian oleh orang tua dahulu patut kita ikuti kerana mereka telah melalui dengan pengalaman dan telah terbukti berhasil.Diturunkan beberapa panduan untuk kita di zaman moden ini:

1.Jangan meminum air sejuk sebelum jimak.



2.Jangan terus tidur selepas jimak.Bergeraklah seperti berjalan dan sebagainya.Kalau nak makan setelah mandi hadas besar.

3.Kesatkan zakar dengan air suam/tuala kering.

4.Jangan melihat bintang-bintang dilangit ketika dalam keadaan hadas besar.

5.Jangan bersiul selepas berjimak.

6.Jangan minum air sejuk selepas jimak.

7.Jangan makan pisang hijau iaitu pisang tidak masak atau pisang embun.

8.Jangan makan makanan bercuka secara berlebihan iaitu masam.Juga jangan amalkan buah-buahan masam atau minum berasid.

9.Jangan makan dan minum sambil berdiri.

10.Jangan membaca tulisan pada batu nisan.

11.Jangan memakai pakaian yang masih lembab atau masih basah.

12.Jangan kencing berdiri atau sambil berjalan atau berlari.

13.Elakkan jangan membiasakan terlalu kerap melihat kemaluan sendiri.Makruh hukumnya.

14.Jangan menggunakan sikat yang patah.

15.Jangan menggunakan cermin yang retak.

16.Jangan menghalau haiwan yang sedang mengawan.

17.Jangan berjimak secara terbalik (suami di bawah)

Khamis, 11 Mac 2010

Testing Aje

Tahniah Kepada Yang Berjaya Dalam SPM 2009

Tahniah kepada murid-murid yang cemerlang dalam SPM 2009.Senyum lebar terpampang di dada TV dan akhbar.Itu yang berjaya.Berapa kerat sahaja.

Yang gagal lebih ramai dari yang berjaya.Kemana mereka selepas ini?Yang berjaya dah terjamin akan terus belajar tetapi yang sederhana atau gagal?Belajar lagi...berapa ramai yang akan buat begini.


Mereka yang gagal ini akan memenuhkan jalan raya dengan lagak ngeri.Mereka inilah yang akan mengisi pusat-pusat seranti dan penjara.Mereka ini yang akan meragut,merogol,mencuri dan sebagainya.

Sebenarnya mereka tidak gagal dalam pelajaran tetapi mereka gagal mengawal diri dengan arus keseronokan di luar.Sistem pendidikan Malaysia menekankan kepada peperiksaan.Setiap peperiksaan memerlukan kekuatan hafalan murid-murid.Berapa ramai murid yang gagal ini dapat memaksa diri mereka menghafal sesuatu mata pelajaran?Adalah lebih baik mereka keluar rumah dan berseronok.Ini hakikatnya.

Oleh kerana itu murid yang gagal diberikan kemahiran. Cukuplah berkemahiran seperti bergunting rambut atau memotong kain untuk dibuat baju.Beri mereka kemahiran bercucuk tanam dan sebagainya.Rendahkan lagi syarat-syarat kemasukan ke pusat-pusat kemahiran.

Apa pendapat anda?

Bacalah.Untuk Kita Yang Akan Mati Satu Hari Nanti

Sebelum Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada murid-muridnya dan umat Islam seluruhnya.Wasiatnya ialah

"Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh (10)perkara,"

1.HAK KEPADA DIRI :Mengurngkan tidur,kurangkan makan, kurangkan cakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2.HAK KEPADA MALAIKAT MAUT:Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggalm mendapatkan kemaafan dari orang yang dizalami, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.



3.HAK KEPADA KUBUR:Buang tabiat suka tabur fitnah, buang tabiat kencing merata-rata, banyakkan solat tahajjud dan bantu orang yang dizalami.

4.HAK KEPADA MUNGKAR DAN NAKIR:Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasih menasihati.

5.HAK KEPADA MIZAN(NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT):Tahan kemarahan, banyak berzikir, mengiklaskan amalan dan sanggup menanggung susah.

6.HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT):Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7.HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA):Menangis sebab takut kepada Allah, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan dan bersembunyi dan memperelok akhlak.

8.HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA):Berasa reda dengan Qadha Allah, bersabar menerima bala, bersyukur dan bertaubat.

9.HAK KEPADA NABI SAW:Berselawat, berpegang dengan syariat, bergantung pada sunnah,sayang kepada para sahabat.

10.HAK KEPADA ALLAH SWT:Ajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci maksiat.

Rabu, 10 Mac 2010

Renungan Sahaja:Azimat Nabi Sulaiman


Azimat Nabi Sulaiman ini dipetik dari Buku Perubatan Jawa iaitu Mujarrobat Madiinatul Asroor.Sekadar renungan sahaja.
Kegunaannya ialah dengan izin Allah sesiapa yang memandang dan melihat akan tertarik dan tunduk dan segala percakapan akan diikuti.Tuliskan di atas kertas.

Tips:Amalan Untuk Cepat Kaya

Amalan-amalan di bawah ini, insyallah dapat murahkan rezeki kita.

1.Takwa
2.Banyakkan doa
3.Banyakkan sedekah
4.Buat baik kepada ibu bapa
5.Banyakkan istighfar
6.Solat Dhuha
7.Baca Surah Al-Waqiah
8.Beri makan kepada haiwan-haiwan
9.jangan menyeksa binatang
10.Sambung silaturahim
11.Bayar zakat

Tips:Jangan Buat Ini Selepas Makan

7 Perkara Jangan Dibuat Selepas Makan

1.Makan buah

Ramai anggap buah dijadikan sebagai pencuci mulut selepas makan.Tanggapan ini salah.Kenapa?Makan buah selepas makan akan menyebabkan perut menjadi kembung kerana terlalu banyak air.Jadi nak selamat,makanlah buah satu jam sebelum makan atau 2 jam selepas kita makan.



2.Minum teh

Teh minuman popular rakyat Malaysia.Jadi macam mana ni?.Apa pun asid yang ada dalam daun teh menyebabkan kandungan protein di dalam makanan yang telah dimakan akan segera mengeras.Bila dah keras susahlah makanan itu untuk dicernakan.Jadi gantikan teh dengan air putih sahaja.

3.Mandi

Mandi selepas makan tentu sejuk dan menyegarkan.Sebenarnya ia amat merbahaya.Kenapa?Rupanya ia boleh menyebabkan aliran darah pada tangan,kaki dan tubuh akan meningkat manakala jumlah darah di kawasan perut dan sekitarnya akan menurun.Ini melemahkan sistem pencernaan perut kita.

4.Banyak berjalan

Jangan jalan terlalu banyak selepas makan.Kenapa?Ini kerana berjalan terlalu banyak boleh menyebabkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi daripada makanan yang telah dimakan.

5.Tidur

Perut kenyang mata berat.Ini merbahayakan sistem pencernaan kita.Sebab?Makanan yang dimakan tidak dapat dicerna dengan baik oleh sistem penghadaman semasa kita tidur.Jadi jarakkan masa makan dan tidur sekurang-kurangnya satu atau dua jam.

6.Merokok

Peeehh.Ini tabiat orang merokok.Selepas makanlah sedap hisap rokok.Perlu diingat menghisap sebatang rokok selepas makan kesannya sama dengan menghisap 10 batang pada
waktu lain.

7.Bersenam

Baik untuk kesihatan tetapi salah bila bersenam selepas makan.Sebab apa?Sebab aktiviti fizikal secara drastik selepas makan akan menyebabkan sistem pencernaan tidak boleh berfungsi dengan baik.Jangan bersenam semasa perut penuh.Fikirkan...

Selasa, 9 Mac 2010

Jadilah Si Lumpuh dengan Si Buta

Mengatasi Halangan-Kisah Si Lumpuh & Si Buta

Pada suatu hari seorang lumpuh pergi ke sebuah warung dan duduk di samping seorang yang sudah lama duduk sejak tadi di sana.

"Aku tidak mampu datang ke pesta Sultan kerana kakiku yang lumpuh sebelah ini, aku tidak mampu berjalan cepat," keluhnya.



Orang yang berada disebelahnya mengangkat kepala sambil berkata "Aku pun diundang, tetapi keadaanku lebih buruk dari kamu.Aku buta dan tidak mampu melihat jalan:.

Orang ketiga yang mendengar percakapan kedua orang itu lantas berkata "Tapi jika kalian sedar,kalian sebenarnya mempunyai cara untuk mencapai tujuan.Yang buta mampu berjalan, yang lumpuh didukung di belakangnya.Kalian akan mampu menggunakan kaki Si Buta dan Si Lumpuh sebagai penunjuk jalan".

Dengan cara itulah keduanya mencapai tujuan dan pesta sudah menanti.

Tips:Wang Bukan Segalanya

Bukan Semua Boleh Dibeli Degan Wang

Dengan ada wang:

Anda hanya boleh membeli tilam yang empuk,
bukan nyenyak tidur.

Anda hanya boleh membeli buku, bukan kebijaksanaan.
Anda hanya boleh membeli makanan, bukan kepuasan selera.
Anda hanya boleh membeli ubat, bukan kesihatan.

Anda hanya boleh membeli rumah, bukan kekeluargaan.
Anda hanya boleh membeli tubuh badan, bukan cinta.
Anda hanya boleh membeli perhiasan, bukan kecantikan.

Anda hanya boleh membeli pangkat, bukan kehormatan.
Anda hanya boleh membeli hiburan, bukan kegembiraan.
Anda hanya boleh membeli harta, bukan kebahagiaan.
Anda hanya boleh membeli populariti, bukan kaliber.
Anda hanya boleh membeli kekuasaan, bukan kebenaran.
Anda hanya boleh membeli agama, bukan keimanan.

Tips:Doa Penunduk


Gunakan untuk kebaikan bebbbbb.....

Tips:Doa Pengasih


Unutk teruna dan dara atau suami isteri.Amalkan doa ini.Perlu yakin...

Kisah Pengemis & Isteri Jelita

Bacalah...dan renungkan

Pada satu hari, ketika sepasang suami isteri sedang duduk makan di ruang tamu, datanglah seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan dari pasangan suami isteri ini.

Katanya:"Wahai tuan, tolonglah hamba ini lapar sejak semalam hamba tidak menjamah walau sesuap nasi".



Dengan muka yang bengis dan sambil menjeling isteri jelita kesayangannya, si suami itu terus menghalau dan menengking si pengemis itu. Dalam hatinya berkata:"Aku membina kekayaan ini hingga berjaya bukan untuk orang lain tetapi untuk diriku dan keluargaku".

Siisteri yang jelita itu tidak dapat berbuat apa-apa melihat sikap suaminya itu walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah kepada pengemis tersebut.

Setelah berlalu beberapa tahun,perniagaan si suami jatuh muflis lantas dia menjadi misikin.Dia terpaksa menceraikan isterinya kerana dia tidak sanggup membiarkan isterinya turut menderita sepertinya.Selang setahun kemudiannya, bekas isterinya yang jelita itu dikahwini oleh lelaki lain.

Pada suatu hari, ketika bekas isterinya dan suami baru sedang menghadapi makanan, tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintunya sambil meminta belas kasihan.Mendengarkan rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan sebagaimana yang mereka makan.

Setelah memberikan sepinggan nasi kepada pengemis, si isteri itu menangkupkan mukanya sambil menangis.Si isteri itu mengadu kepada suaminya bahawa pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dahulunya pernah menengking seorang pengemis.

Dengan tenang, suaminya yang baru itu menjawab...Demi Allah, sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengkin dahulu.

Tips:Ada 4 Jenis Insan

Ada 4 jenis insan:

Insan yang tahu tetapi tidak tahu bahawa dia tahu, itulah orang yang lalai.Oleh itu berlilah mereka peringatan.

Insan yang tidak tahu dan tidak tahu bahawa dia tidak tahu,itulah orang yang bodoh dan degil.Oleh itu tinggalkan mereka.

Insan yang tidak tahu dan tahu bahawa dia tidak tahu, itulah orang yang jahil.Oleh itu ajarlah mereka.

Insan yang tahu dan tahu bahawa dia tahu, itulah orang yang berilmu.Oleh itu ikutlah mereka.


FIKIRKAN................

Tips:Antara JUARA dan YANG TEWAS

JUARA membuat kesilapan dan mengaku dirinya bersalah,
YANG TEWAS berkata itu bukan kesalahannya.

JUARA memuji nasib baiknya kerana menang tetapi ia bukan nasib baik,
YANG TEWAS menyalahkan nasib buruk kerana kalah, tapi ia bukan nasib buruk.



JUARA bekerja lebih kuat dari yang tewas dan ada lebih banyak masa untuk berehat,
YANG TEWAS sentisa sibuk, terlalu sibuk mengekalkan kegagalannya.

JUARA menembusi masalah,
YANG TEWAS mengelilinginya.

JUARA menunjukkan kekesalannya dengan tidak mengulanginya,
YANG TEWAS meminta maaf tetapi dia ulangi lagi setelah itu.

Tips:Aku Kena Serangan Jantung-Kolesterol

Kolesterol Baik Vs Kolesterol Jahat

Aku kena serangan jantung?Peehhhh....Sengsaranya...



Didapati kolesterol jahat aku terlalu tinggi yang menyumbat saluran jantung aku.Fikir punya fikir dapatlah aku katakan faktor pemakanan yang tinggi lemak seperti menumis atau menggoreng menggunakan minyak yang banyak dan penggunaan santan kelapa dalam masakan punca segala-galanya.

Faktor lain juga aku kurang senaman menyebabkan tahap kolesterol tinggi.Ia amat membimbangkan kerana ia boleh meningkatkan risiko serangan jantung, angin ahmar, tekanan darah tinggi dan sebagainya.

Aku terus menyelak buku-buku dan mencari maklumat di internet, mencari maklumat berkaitan kolesterol.Mari aku kongsi dengan engkau orang di sana....

Kandungan kolesterol yang tinggi dapat direndahkan dengan menggunakan ubatan moden dan mengubah suai gaya hidup harian.Ia termasuklah:

1.Kurangkan berat badan
2.Makan makanan sihat untuk jantung.
3.Pilih lemak yang sihat (daging putih seperti ayam dan ikan serta produk tenusu rendh lemak)
4.Elakkan lemak trans (Lemak ini ada dalam makanan bergoreng dan kebanyakan produk seperti biskut,kek dan cracker)
5.Hadkan pengambilan kolesterol (Jangan ambil lebih dari 300 mg)
6.Makan banyak buah dan sayur.
7.Makan makanan kaya omega-3.

Tips:Penjimatan Elektrik Kurangkan Perbelanjaan

Panasnya......bulan ini.

Walaupun panas kita perlu jimatkan elektrik woiiii.Apa tipsnya?

Antara amalannya ialah...




1.Kalau ada penghawa dingin di rumah atau pejabat, bersihkan secara berkala agar aliran udaranya dapat bergerak lancar sekali gus mengurangkan penggunaan tenaga.Pastikan saiz penghawa dingin sesuai dengan ruang yang digunakan.

2.Pastikan lampu dan kipas yang tidak digunakan ditutup.Bagi mengurangkan bahang kepanasan di dalam rumah tanamkan pokok-pokok teduhan.

3.Peralatan dapur yang kecil boleh membantu mengurangkan penggunaan tenaga.Tutup periuk atau kuali ketika memasak bagi mengurangkan masa memasak.

4.Mandi menggunakan shower lebih menjimatkan jika dibandingkan dengan menggunakan tab mandi.Jika ada pemanas air, gunakan ia ketika perlu sahaja.

5.Penggunaan rona warna di dinding dan dekorasi yang cerah dapat memantulkan lebih banyak cahaya pada ruang.Oleh itu rancang dekorasi kediaman anda dengan memilih warna yang sesuai bagi menjimatkan tenaga elektrik.

6.Kebanyakan barang elektrik seperti tv dan komputer mengambil tenaga elektrik biarpun suis telah dimatikan.Justeru itu pastikan anda mengeluarkan palamnya daripada soket (plug).

Tips:Main Gitar Cegah Strok

Bermain gitar dapat mencegah strok? Betul ke?



Penelitian ini telah dibuat oleh pakar saraf Dr Edward Taub dari Universiti Alabama,Amerika syarikat.

Beliau mengatakan bahawa individu yang aktif menggerakkan jari jemari untuk bermain instrumen berdawai seperti gitar berisiko rendah untuk mendapatkan serangan strok.

Hal ini berlaku kerana jari jemari yang sering bermain gitar akan mengirimkan signal-signal secara tetap pada otak kanan dan menyumbang kepada pembesaran bahagian tersebut.Pembesaran otak sebelah kanan dapat mengawal pergerakan anggota tubuh sehingga mengurangkan risiko serangan strok.

Isnin, 8 Mac 2010

Berkongsi Rahsia Kejelitaan dan Kesihatan Datuk Sarimah

Kenal dengan Datuk Sarimah Ahmad? Pernah berlakon dalam filem Ali Baba arahan Tan Sri P.Ramlee pada era 60-an.

Mari kita kongsi apa rahsia kejelitaan dan kesihatan beliau yang kini berumur 68 tahun.



"Sebenarnya ramai yang bertanyakan tentang amalan dan petua saya dalam menjaga kesihatan dan kecantikan.

Saya ini orang kampung dan dibesarkan di kampung.Sejak kecil lagi ibu bapa saya mendidik agar sentiasa bangun dan mandi awal pagi.

Pukul 5.00 pagi saya sudah mandi perigi.Sekarang ini pun saya akan bangun awal dan mandi dengan air sejuk.

Kebiasaannya saya akan bangun seawal 3.00 atau 4.00 pagi pada setiap hari.Selepas bangun tidur saya akan buat rengangan selama 15 minit.Selepas itu saya amalkan minum air zamzam sekurang-kurangnya satu sudu dan semburkan pada wajah.Selepas itu saya solat Subuh dan Dhua.

Selepas segalanya selesai barulah saya bersarapan.Saya pasti memakanan yang banyak serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran serta banyak minum air putih.Kekadang saya ada mengambil vitamin atau makanan tambahan lain.

Kita haruslah bijak mempelbagaikan pemakanan kita.Contoh oat, saya akan campurkan bersama pisang.Begitu juga jika saya minum teh hijau kadang-kala saya akan campurkan dengan sedikit madu bagi mengelakkan rasa jemu.

Elak Jadi Mangsa Pukau

Tip Elak Pukal

Apa pukau?

Ia didefinisikan sebagai satu perbuatan oleh individu yang mengawal minda individu sehingga mereka tidak sedar dan hanya menurut segala kata-kata si pemukau.

Pemilik ilmu pukau ini dikatakan memiliki ilmu hitam atau berkaitan dengan ilmu batin dan bersangkut paut dengan penggunaan jin dengan membaca mentera menyeru jin supaya mengawal minda mangsa.

Modus Operandi

Cukup mudah.Tanpa menggunakan senjata atau tenaga hanya sekadar mencubit, menepuk bahagain tubuh atau merenung mata mangsa, wang atau barang berharga menjadi milik pemukau.

Tip elak pukau.



1.Sentiasa mempunyai wuduk

Sentiasa mengamalkan membaca Al-Quran seperti Ayat Kursi sebagai pendinding diri daripada sebarang perkara jahat.Kita digalakkan berzikir.

2.Jangan alpa atau cuai dalam menjaga harta benda sendiri.

3.Sentiasa berwaspada dengan menggunakan rasa curiga serta syak wasangka terhadap orang yang tidak dikenali yang mendalangi kita secara tiba-tiba.

4.Bersikap peka dan curiga jika terhidu bau-bauan yang pelik seperti wangian,bau kemenyan atau bau busuk yang datang secara tiba-tiba.

5.Mengawasi pergerakan individu yang mendatangi kita.

Mengapa Suami Curang

Tanda-tanda suami berlaku curang

1.Mementingkan penampilan diri secara tiba-tiba

Perubahan secara drastik yang boleh dilihat adalah dia tiba-tiba menjadikan dia seorang yang sangat mementingkan penampilan.Jika sebelum ini dia tidak mementingkan gaya dan penampilan,kini dia begitu mengambil berat.Berhati-hati mungkin sidia sedang cuba mencuri tumpuan seseorang yang sedang dia minati.

2.Suka marah dan jadi panas baran secara tiba-tiba

Dahulunya sikapnya lembut dan penyanyang berubah secara tiba-tiba menjadi seorang yang bengis,suka marah-marah dan panas baran seharusnya dipandang serius.Kemungkinan tanda-tanda tersebut menggambarkan dirinya sedang memadu kasih sayang dengan seseorang.

3.Tidak boleh berenggang dengan telefon bimbit

Bagi mereka yang sedang mabuk asmara, telefon bimbit menjadi barang kesayangannya dan sesiapa dilarang menyentuhnya.Hinggakan hendak ke tandas pun telefon bimbit turut dibawa bersama.Bukan apa, bimbang rahsia hubungan sulit diketahui pasangan

4.Termenung dan sering tersenyum sendiri

Orang yang hatinya sedang berbunga bahagia kerana dilamun cinta, biasanya dapat dilihat dari riak wajahnya.Maklumlah orang sedang kemaruk cinta.

5.Terlalu mengambil berat kepada isteri secara tiba-tiba

Entah mengapa tiba-tiba suami mengambil berat dan prihatin terhadap isterinya.Jangan terpedaya dengan sandiwara.Perubahaan ini bertujuan untuk mengaburi mata isteri supaya tidak terhidu.

Jumaat, 22 Januari 2010

Innalillah

23.1.2010

Al-Fatehah untuk roh allahyarham Sultan Johor yang telah kembali kehadarat Tuhan pada jam 7.15 pagi.Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.